Kontakt

Genzyme Norge
Strandveien 15
1366 Lysaker

Telefon: 67 10 71 00
Fax: 67 10 71 01

Fysisk aktivitet

  • Skriv ut
  • Larger Smaller

    Tekststørrelse

  • Oppdatert : 2015-04-21

Fysisk aktivitet og trening er viktig for personer med MS og kan forsinke utvikling av funksjonshemming. Lege og fysioterapeut kan gi råd om tilpasset trening. Fysioterapi er gratis når du har MS.

Her er noen tips:

  • Prøv å bevege deg litt hver dag – alt er bedre enn ingenting. Tilpass aktivitetsnivået ditt etter dagsformen.
  • Å gå turer eller å jogge er bare én form for mosjon. Kanskje du må prøve deg frem med andre ting for å finne en mosjonsform som passer for deg. Sørg for variasjon, slik at mosjonen hele tiden blir lystbetont.
  • Hvis du har problemer med varme, kan du prøve å ta en nedkjølende dusj før du skal mosjonere. Hvis du trener innendørs, må du sørge for at du har god lufting eller vifter. 
  • Hvis du føler deg trøtt, kan du hvile en stund og se om du klarer å mosjonere litt senere på dagen. Lytt til kroppen din!
  • Prøv gjerne ut balanseøvelser og uttøyning – det kan hjelpe deg til å opprettholde styrke, koordinasjon og bevegelighet i kroppen. Snakk med fysioterapeuten din hvis du er i tvil om noe.
  • Hvile er minst like viktig som selve mosjonen. Det er under hvilen, etter mosjoneringen, at kroppen bygger seg opp og henter seg inn igjen.

last ned pdf "Trening og MS"

Referanse: Nevro.legemiddelhandboka.no http://nevro.legehandboka.no/sykdommer-og-symptomer/ms-pasientinformasjon-32369.html (01.11.2010)