Kontakt

Genzyme Norge
Strandveien 15
1366 Lysaker

Telefon: 67 10 71 00
Fax: 67 10 71 01

Matvaner

  • Skriv ut
  • Larger Smaller

    Tekststørrelse

  • Oppdatert : 2016-12-13

Det finnes foreløpig ingen dokumentasjon på at et bestemt kosthold eller ulike matvarer påvirker sykdomsforløpet ved MS.

Men vi er vel alle klar over at maten påvirker helsetilstanden vår og at den gir oss energi i hverdagen.

Du har sikkert hørt fagfolkenes kostholdsråd tusen ganger før; at det er viktig å spise mye frukt og grønnsaker, og å kutte ned på usunn mat som godteri, kaker, chips, brus osv.

Når man er rammet av MS, er det enda viktigere å ta godt vare på kroppen sin og sørge for at kroppen får det drivstoffet den trenger for å fungere optimalt. Det er like viktig å ikke veie for mye som det er ikke å veie for lite. Ved symptomer som spasmer blir musklene slitne, og da kan det være nødvendig å få i seg mer energi for at kroppen skal ha nok krefter. Å sørge for et stabilt blodsukkernivå er også nyttig å tenke på hvis man opplever symptomer som tretthet. Lavt blodsukker kan nemlig føre til at man føler seg kraftløs. Det er lurt å spise med jevne mellomrom.

Konkrete tips om hva du kan gjøre for å forbedre matvanene dine

  • For det første må du ikke hoppe over måltid – spis regelmessig gjennom hele dagen! Frokost, lunsj, middag og noen mellommåltider er et godt grunnlag. Og du gjør kroppen din en stor tjeneste hvis du i tillegg kompletterer hvert måltid med frukt eller grønnsaker.
  • Hvis det er slitsomt for deg å bære matvarer hjem fra butikken eller å lage mat hjemme, kan du prate med MS-sykepleieren din, så vil han/hun hjelpe deg videre med dette. Du kan for eksempel også få avlastning fra hjemmehjelp.
  • Er du usikker på om du får i deg nok næring? Gode råd og ideer til mat som er enkel å tilberede, kan du få fra en ernæringsfysiolog.  
  • Hvis du er en ”slikkmunn”, trenger du ikke å gi slipp på alt det søte, men prøv å avgrense godsakene til helgen eller til spesielle festdager.  
  • Prøv noe nytt som gjør godt for kroppen din! Hvorfor ikke legge deg til en god vane istedenfor å bare fjerne en gammel, dårlig vane? Begynn å spise et skikkelig grovt brød uten sukker og legg inn en frukt som mellommåltid.
  • Hvis du ønsker å legge om kostholdet, kan det være lurt å ta én forandring av gangen, slik at du klarer å følge den opp.Hvis du for eksempel ønsker å gå over fra H-melk til skummet melk, kan du begynne med å gå over til lettmelk, og så fortsette med ekstra lettmelk før du ender opp med skummet melk. Gå gradvis over til de nye vanene, slik at det ikke blir så vanskelig.

Til slutt vil vi gi noen råd som du sikkert har lest før; de gjelder for voksne, og man kan ikke bli minnet ofte nok på dem: 

  • Spis mye frukt og grønnsaker – gjerne 500 gram om dagen. Det tilsvarer for eksempel tre frukter og og to solide håndfuller grønnsaker.
  • Velg gjerne nøkkelhullmerkede matvarer.
  • Spis fisk ofte, gjerne tre ganger i uken.
  • Bruk gjerne flytende margarin eller olje i matlaging (raps- eller olivenolje, for eksempel)
  • Spis brød til hvert måltid, helst fullkornsbrød.
  • Hvis du vil lese mer om ”tallerkenmodellen”, nøkkelhullmerking eller annet som har med kosthold og helse å gjøre, kan du besøke Helsedirektoratets hjemmesider.

Gå til Helsedirektoratets hjemmesider. (ekstern lenke)

I dag finnes det mange gode matmagasiner og spennende hjemmesider som du kan hente inspirasjon fra.

Bon appetit!

Referanse: International MS Federation www.msif.org/living-with-ms/keeping-healthy/ (5.01.2015)