Kontakt

Genzyme Norge
Strandveien 15
1366 Lysaker

Telefon: 67 10 71 00
Fax: 67 10 71 01

Mental trening

  • Skriv ut
  • Larger Smaller

    Tekststørrelse

  • Oppdatert : 2016-12-13

Livet forandrer seg hele tiden, og den som er mentalt rustet til å håndere dette, klarer å møte de utfordringene som kommer. Lykke er ikke alltid avhengig av om man har en sykdom eller ikke.

Nedenfor får du noen tips om hvordan du kan tenke i ulike situasjoner som du kan oppleve når du har MS. Hvis du vil lære deg å kontrollere tankene, følelsene og handlingene dine bedre, kan for eksempel en psykolog som er spesialisert i kognitiv psykoterapi eller kognitiv atferdsterapi, hjelpe deg videre. I noen tilfeller kan man bli henvist av legen sin til disse spesialistene.

Når man får MS-diagnosen

Det finnes et utall ulike reaksjonsmønstre når man får vite at man har fått MS. Noen fortrenger kanskje hele diagnosen, mens andre umiddelbart opplever at de vil vite mer om sykdommen. Hvordan du enn reagerer på diagnosen, bør du tenke på følgende:

- Bestill en time hos legen din en stund etter at du har fått diagnosen. Da får du muligheten til å fordøye beskjeden i fred og ro hjemme og skrive ned de spørsmålene du måtte ha før ditt neste besøk hos legen.

- Mange av dem som får diagnosen MS, opplever først sinne og sorg. Du føler deg kanskje maktesløs når du ikke kan gjøre noe med situasjonen; du har fått en sykdom som skal følge deg livet ut.

- Husk på at du ikke er alene om å gjennomgå dette; det er mange personer som kan støtte deg i den første tiden før tingene i hverdagen faller på plass igjen.

- Foruten familie og venner finnes det mange ressurser der ute (se også ”Få hjelp”). Du kan for eksempel kontakte MS-forbundet, som har lang erfaring fra å hjelpe personer som er rammet av MS.

Tanker i hverdagen

Alle mennesker kan føle seg nedfor innimellom – det er helt normalt. Det man må spørre seg selv om, er om det dårlige humøret har noe med MS-sykdommen å gjøre. Depresjon er et symptom som kan forekomme ved MS, men man kan også bli deprimert når man får diagnosen eller av andre årsaker.

Tegn på depresjon kan være angst, dårlig selvfølelse, nedstemthet og en følelse av utmattelse og kraftløshet.

Men hvordan vet man om man har fått en depresjon som følge av MS-sykdommen eller ”bare” er nedstemt? Forskjellen er at en depresjon er mer langvarig, og symptomene vedvarer i minst to uker. Hvis dette er tilfellet for deg, skal du kontakte legen din for å få hjelp.

Vanlig nedstemthet kan noen ganger utvikle seg til en depresjon, og derfor er det viktig å bryte den onde sirkelen så fort som mulig og få et mer positivt syn på livet. Her er noen tips som kanskje kan hjelpe deg:

- Fokuser på det du fortsatt kan gjøre, og ikke på det du ikke klarer. Hva er det du virkelig liker å gjøre her i livet? Se mulighetene og potensialet ditt! Er det noe du har lyst til å prøve som du ikke har fått gjort tidligere?

- Ikke isoler deg! Noen ganger kan det være nok å snakke litt med en venn eller bekjent for å kunne se på livet med nye øyne.

- Legg inn ulike aktiviteter i hverdagen. Det trenger ikke å være så store ting – det som er viktig, er at du bryter det negative mønsteret og heller fyller tomrommet med noe positivt.

- Har den nedstemtheten du føler, virkelig noe med MS-en å gjøre? Er det noe som gjør deg glad, og som sykdommen ikke påvirker? Det kan være interesser du har, som for eksempel musikk, litteratur, dyr eller lignende. Hva er det som gjør deg glad?

- Ta vare på kroppen din! Sørg for å ha et godt ernæringsmessig kosthold, spis regelmessig og mosjoner så mye du klarer.

- Snakk med MS-pleieren din. Den profesjonelle hjelpen er der – hvorfor ikke bruke den?

- Psykoterapi kan være til hjelp. Noen ganger holder det med noen få samtaler hos en psykolog for å få de mentale verktøyene man trenger til å hjelpe seg videre i livet.