Tanker og følelser

Tanker og følelser

Kognitive problemer

Som du kanskje allerede vet, er problemer med tanker, hukommelse og konsentrasjon (ofte omtale som kognitive problemer) vanlig hos personer med MS.1 Når vi blir eldre begynner noen av våre kognitive evner å avta,2 mens nesten halvparten av alle som lever med MS vil utvikle problemer med kognisjon på et eller annet tidspunkt.3

Å ha kognitive problemer kan gjøre en rekke ting vanskelig. 

Folk kan oppleve: 3

  1. Vanskeligheter med å fullføre oppgaver
  2. Problemer med å delta i diskusjoner
  3. Vanskeligheter med å ta inn informajson
  4. Synes det er vanskelig å ta avgjørelser
Emosjonelle og psykiske problemer

MS har ofte en signifikant effekt på emosjonell helse, fra endringer i humør til depresjon og angst.4 Det er viktig ikke å overse din følelsesmessige velvære eller å undertrykke hvordan du føler som en reaksjon på din MS diagnose, da dette ofte kan være på grunn av sykdommen i seg selv.4

MS kan forstyrre overføringen av signaler som påvirker humøret.4 Studier har antydet at depresjon er mer vanlig blant mennesker med MS enn i befolkningen generelt.5

Emosjonelle problemer ved MS kan være omfattende og inkludere problemer med:

  1. Depresjon og angst
  2. Selvtillit
  3. Humørsvingninger 
Håndtering av kognitive problemer

Du har kanskje allerede funnet måter å håndtere kognitive utfordringer på slik som å skrive ned ting så du ikke glemmer dem eller å gi deg selv mer tid for å gjøre visse oppgaver.3 Å spørre om råd fra legen din eller din MS-sykepleier kan også være nyttig, da de kan hjelpe deg med å identifisere hvor du kan trenge litt hjelp, samt foreslå noen øvelser eller tips.

Charlotte lever med MS og synes at hennes kognitive problemer påvirker dagliglivet.  Her er noen av de strategiene hun bruker for å håndtere dette:6

  1. Ta flere pauser – dersom du synes det er vanskelig å konsentrere deg, ta hyppige og korte pauser
  2. Prioriter oppgavene – start med de som krever mest oppmerksomhet og konsentrasjon og ta de som er lettere når du er mer sliten
  3. Prøv meditasjon eller mindfulness – det kan hjelpe deg med å slappe av og samle tankene; sjekk også ut vår side om mindfulness og avslappning her.
  4. Hold hjernen din aktiv – utfordre hjernen din ved å gjøre forskjellige oppgaver, les eller treff venner
  5. Tren hukommelsen din – dersom du har et tema du er spesielt opptatt av og liker; prøv å ta et kurs. Det kan hjelpe deg med å holde hjernen din klar

Dersom du vil lese Charlotte’s blogg, så finner du den her.

      Håndtering av følelsesmessige utfordringer

      Hvis du sliter følelsesmessig, enten det gjelder depresjon, stress, angst eller du har vanskelige følelser, finnes det en rekke muligheter som kan hjelpe. Men det er viktig at du snakker med legen din eller din MS-sykepleier om dette og de kan anbefale forskjellige behandlinger eller psykolog. Her er noe de kanskje vil anbefale:4

      1. Kognitiv adferdsterapi – dette er en behandling som kan hjelpe deg å forstå hvordan visse situasjoner kan påvirke hvordan vi tenker og føler. Her kan du lære strategier du kan bruke for å lære nye måter å tenke på. 
      2. Mindfulness –  Vi har snakket en del om denne meditative teknikken ganske mye i seksjonen om mindfulness og avslapping som du kan finne her.  [Link to: Mindfulness and relaxation page] Denne behandlingen er en måte som kan hjelpe deg å forstå og akseptere dine følelser. 
      3. Rådgivning – å snakke med noen kan virkelig hjelpe deg med å sette ting i perspektiv og til å håndtere forskjellige situasjoner.

      Å snakke om ting kan føles som en stor lettelse, enten det er med venner, familie eller en MS-støttegruppe. Finn ut mer om hvordan du kan finne riktig støtte og hvordan det kan hjelpe her

        Referanser 

        1. MS Society UK, Memory and thinking. https://www.mssociety.org.uk/ms-resources/memory-and-thinking-booklet (27.10.2017).
        2. Cognitive skills and normal aging. Available at: http://alzheimers.emory.edu/healthy_aging/cognitive-skills-normal-aging.html (27.10.17).
        3. MS Trust, Cognition and cognitive symptoms. https://www.mstrust.org.uk/a-z/cognition-and-cognitive-symptoms (27.10.17).
        4. MS Society UK, MS and your emotions. https://www.mssociety.org.uk/ms-resources/ms-and-your-emotions-understanding-and-dealing-your-feelings (27.10.17).
        5. MS Trust, Depression. https://www.mstrust.org.uk/a-z/depression (27.10.17).
        6. The World vs MS, Managing memory gaps and other cognitive problems. https://www.theworldvsms.com/managing-memory-gaps-cognitive-problems/ (27.10.17).
        GZNO.MS.18.02.0037a