Multippel Sklerose og fysisk aktivitet

Holde seg i form ved MS
Livsstil Artikkel

Ekspertene er enige om at det å holde seg aktiv kan være bra for deg med MS. Trening hjelper ikke bare mot  håndtering av symptomer som fatigue og bedret muskelfunksjon. Det kan også gi bedre selvfølelse ved å gi deg en følelse av mestring og bidra til en generell økning i livskvalitet.1 Det som er så flott er at uansett hvilket fysisk nivå du er på eller hvilke evner du har, så finnes det noe som passer for alle. Husk å snakke med lege eller MS-sykepleier før du prøver ut nye treningsformer.

Hvorfor er det viktig å trene?

På samme måte som å ha et kosthold rikt på næringsstoffer er trening en god måte å hjelpe kroppen til å fungere best mulig. Det kan til og med bidra til å holde noen av MS-symptomene  i sjakk også!1 Snakk med lege eller MS-sykepleier ettersom de kan være behjelpelige med å sette opp et program som er trygt og passende for deg. Dersom du imidlertid trenger å overbevises mer angående fordelene ved trening, er dette noen av måtene trening kan være behjelpelig med ved multippel sklerose:1,2

  • Å holde seg aktiv kan forbedre den generelle helsen din
  • Bidra til at du kan være så bevegelig og aktiv som mulig
  • Hjelpe deg med å håndtere symptomer på MS
  • Reduserer risiko for hjertesykdom
  • Forbedrer muskelstyrke og kondisjon (det kan være hjelpsomt i forhold til vansker med bevegelighet og kraftløshet)
  • Hjelpe deg med å kontrollere vekten, men det gjøres best i kombinasjon med et sunt kosthold
  • Gi deg bedre humør

Husk å snakke med lege eller MS-sykepleier før du starter med nye treningsmetoder.

Måter å bevege seg på

Her er noen ideer til hvordan du kan holde deg aktiv med multippel sklerose…

Kom deg på sykkelen
Sykling kan være en avslappende og mild form for aktivitet ved MS. Kanskje kan du sjekke ut om det finnes noen anbefalte sykkelstier i ditt område eller en lokal sykkelklubb som har gruppeturer. Eller så kan du rett og slett bruke en ergometersykkel hjemme eller på treningssenteret.

Gå på treningssenter
Apropos treningssentre så trenger du ikke å gjennomføre en tung økt for å ha glede av det lokale treningssenteret ditt. De fleste tilbyr ulike timer for personer på forskjellige nivåer, så undersøk hva som tilbys i ditt område.

Kom deg ut i naturen
Å gå en tur er en god måte å forbedre kondisjonen på og samtidig få mye frisk, sunn luft.3 Det kan være en god unnskyldning for å slå av en prat med en venn også!

Oppdag dine grønne fingre
Hagearbeid er ikke bare en god måte å holde seg aktiv på, du kan også tilpasse det etter hva du føler for, og du får mulighet til å nyte fruktene av arbeidet ditt hver gang du går ut.

Hjemmetrening
Spillkonsoller er gode å ha hjemme i stua og det finnes mange ulike aktiviteter du kan prøve ut, noe som betyr at du kan være aktiv samtidig som du er hjemme. Hva med å prøve en trenings DVD eller se etter en yogavideo på YouTube, og hvorfor ikke spørre en venn om å gjøre det sammen med deg? Husk at du bare skal gjøre det du er komfortabel med og ikke prøv å presse deg for hardt. Det er også best å snakke med lege eller MS-sykepleier før du prøver nye treningsmetoder.

Vær sosial
Undersøk på internett eller sjekk ut hvilke tilbud som finnes i nærområdet med for eksempel Tai chi, yoga, vanntrening, sang, gåturer eller musikk. Du kan til og med starte din egen gruppe, det kan være en flott måte å møte andre mennesker med MS.

Dersom du har forslag til andre gode måter å komme seg i aktivitet på, send dem til oss slik at vi kan legge det til i listen vår!

Fra MS-samfunnet

De som er med i et sosialt fellesskap for de med MS er ikke bare aktive på internett, men også i det virkelige liv. De vet hvor nyttig trening kan være for generell helse og velvære og det betyr at de er travelt opptatt med å holde seg i god form.1 Her er noen av måtene de holder seg i farta med multippel sklerose:

Etter at hun fikk diagnosen MS oppdaget Paula en lidenskapelig interesse i alt som angikk helse og trening. Etter at hun begynte å se positive resultater ble den nye rutinen en veldig viktig del av hverdagen hennes. Hun forklarer nærmere her.

 

Ting å vurdere

Snakk med din lege eller sykepleier før du gjør endringer som angår helse og trening, de kan hjelpe deg med å skreddersy eller tilpasse et program som passer dine behov. Det er spesielt nyttig dersom du ikke har trent på en stund eller vurderer å øke treningsmengden. Her er et par ting å huske på før du setter i gang.

keeping fit
 
Ta det rolig
Det er fristende å ta hardt i når man først begynner å trene, men det anbefales ikke å gjøre for mye for tidlig. Ved å trene deg opp og ha et langsiktig mål om lengre og hardere treningsøkter er det lettere å bedømme hvor grensene dine går.1

Oppvarming og uttøyning
Gjør det til en vane å varme opp og forberede musklene ved rolige tøyninger før du setter i gang. På den måten kan du begrense ømme og verkende muskler. Som det sies, det som kommer opp må komme ned. Så husk å la musklene roe seg ned ved å tøye etter du har trent også.1

Hold deg avkjølt (eller varm)
For noen kan det være ubehagelig med svingninger i kroppstemperatur. Dersom dette gjelder deg er det verdt å vurdere noen måter å holde deg avkjølt før du trener.1

Kanskje kan du dele treningen opp i kortere deler med jevnlige pauser, eller du kan vurdere å bruke kjølevest og ta avkjølende bad.1
En av de enkleste måtene å gjøre dette på er å ha kald drikke i nærheten, det kan også bidra til å holde deg hydrert. Du kan også snakke med lege eller MS-sykepleier om andre nedkjølende teknikker som kan hjelpe deg.1

I kjøligere vær kan det hende du får vanskeligheter med å holde deg varm. Dersom dette er tilfelle må du sørge for å bruke varme klær og bruke flere lag, eller gjøre noen øvelser innendørs hvor det er godt og varmt.

Referanser 

  1. MS Society UK, Exercise. https://www.mssociety.org.uk/exercise (03.11.17)
  2. MS Society UK, Managing your weight. https://www.mssociety.org.uk/managing-your-weight (03.11.17)
  3. MS Trust, Exercise. https://www.mstrust.org.uk/a-z/exercise (03.11.17)
 GZNO.MS.18.02.0037b