MS og trening

Holde seg i form ved MS
Livsstil Artikkel

Å være fysisk aktiv er viktig uansett om du har en kronisk sykdom eller ikke. Ekspertene er enige om at det å holde seg aktiv kan være bra for deg med MS. Trening hjelper ikke bare mot  håndtering av symptomer som fatigue og bedret muskelfunksjon. Det kan også gi bedre selvfølelse ved å gi deg en følelse av mestring og bidra til en generell økning i livskvalitet.1 Det som er så flott er at uansett hvilket fysisk nivå du er på eller hvilke evner du har, så finnes det noe som passer for alle. Husk å snakke med lege eller MS-sykepleier før du prøver ut nye treningsformer.
Når du har en MS-diagnose kan det være en rekke utfordringer knyttet til trening. Dette kan være at du har nedsatt fysisk funksjon som kan gjøre noen øvelser eller treningsformer utfordrende. Eller det kan være du opplever forverring av sensoriske symptomer i forbindelse med trening. Forverring av sensoriske symptomer er for de fleste et midlertidig fenomen og vil gå over i løpet av 30 minutter etter avsluttet trening.1,2
Søk råd hos en fagperson i forhold til å få tilpasset et treningsprogram som passer deg. 
 

Hvorfor er det viktig å trene?
  • Å holde seg aktiv kan forbedre den generelle helsen din
  • Bidra til at du kan være så bevegelig og aktiv som mulig
  • Hjelpe deg med å håndtere symptomer på MS
  • Reduserer risiko for hjertesykdom
  • Forbedrer muskelstyrke og kondisjon (det kan være hjelpsomt i forhold til vansker med bevegelighet og kraftløshet)
  • Hjelpe deg med å kontrollere vekten, men det gjøres best i kombinasjon med et sunt kosthold
  • Gi deg bedre humør

 

Her er noen ideer til hvordan du kan holde deg aktiv med multippel sklerose

Kom deg på sykkelen
Sykling kan være en avslappende og enkel form for aktivitet ved MS. Kanskje kan du sjekke ut om det finnes noen anbefalte sykkelstier i ditt område eller en lokal sykkelklubb som har gruppeturer. Eller så kan du rett og slett bruke en ergometersykkel hjemme eller på treningssenteret.

Gå på treningssenter
Du trenger ikke å gjennomføre en tung økt for å ha glede av det lokale treningssenteret ditt. De fleste tilbyr ulike timer for personer på forskjellige nivåer, så undersøk hva som tilbys i ditt område.

Kom deg ut i naturen
Å gå en tur er en god måte å forbedre kondisjonen på og samtidig få mye frisk, sunn luft. Det kan være en god unnskyldning for å slå av en prat med en venn også!

Oppdag dine grønne fingre
Hagearbeid er ikke bare en god måte å holde seg aktiv på, du kan også tilpasse det etter hva du føler for, og du får mulighet til å nyte fruktene av arbeidet ditt hver gang du går ut.

Hjemmetrening
Spillkonsoller er gode å ha hjemme i stua og det finnes mange ulike aktiviteter du kan prøve ut, noe som betyr at du kan være aktiv samtidig som du er hjemme. Hva med å prøve en trenings DVD eller se etter en yogavideo på YouTube, og hvorfor ikke spørre en venn om å gjøre det sammen med deg? Husk at du bare skal gjøre det du er komfortabel med og ikke prøv å presse deg for hardt.

Vær sosial
Undersøk på internett eller sjekk ut hvilke tilbud som finnes i nærområdet med for eksempel Tai chi, yoga, vanntrening, sang, gåturer eller musikk. Du kan til og med starte din egen gruppe, det kan være en flott måte å møte andre mennesker med MS.

 

Ting å vurdere

Snakk med din lege eller sykepleier før du gjør endringer som angår helse og trening, de kan hjelpe deg med å skreddersy eller tilpasse et program som passer dine behov. Det er spesielt nyttig dersom du ikke har trent på en stund eller vurderer å øke treningsmengden. Her er et par ting å huske på før du setter i gang.
keeping fit
 Ta det rolig
Det er fristende å ta hardt i når man først begynner å trene, men det anbefales ikke å gjøre for mye for tidlig. Ved å trene deg opp og ha et langsiktig mål om lengre og hardere treningsøkter er det lettere å bedømme hvor grensene dine går.3

Oppvarming og uttøyning
Gjør det til en vane å varme opp og forberede musklene ved rolige tøyninger før du setter i gang. På den måten kan du begrense ømme og verkende muskler. Som det sies, det som kommer opp må komme ned. Så husk å la musklene roe seg ned ved å tøye etter du har trent også.3

Hold deg avkjølt (eller varm)
For noen kan det være ubehagelig med svingninger i kroppstemperatur. Dersom dette gjelder deg er det verdt å vurdere noen måter å holde deg avkjølt før du trener.3

Kanskje kan du dele treningen opp i kortere deler med jevnlige pauser, eller du kan vurdere å bruke kjølevest og ta avkjølende bad.3
En av de enkleste måtene å gjøre dette på er å ha kald drikke i nærheten, det kan også bidra til å holde deg hydrert. Du kan også snakke med lege eller MS-sykepleier om andre nedkjølende teknikker som kan hjelpe deg.3

I kjøligere vær kan det hende du får vanskeligheter med å holde deg varm. Dersom dette er tilfelle må du sørge for å bruke varme klær og bruke flere lag, eller gjøre noen øvelser innendørs hvor det er godt og varmt.

Ønsker du å lese mer om trening kan du lese og laste ned brosjyren Trening og MS  her.

Du kan også lese om hvordan vår blogger Marianne aka Multiskrulla trener og hennes tanker omkring det å ha MS og få til trening i hverdagen.


Referanse
1.    Ketelhut NB, Kindred JH, Manago M et. al. Core muscle characteristics during walking of patients with multiple sclerosis. J Rehabil Res Dev. 2015;52(6):713-24. 2015
2.    Motl RW, McAuley E, Snook EM et. al. Physical activity and multiple sclerosis: a meta-analysis. Mult Scler 2005 11:459-463
3.    Mssociety.org.uk/care-and-support/everyday-living/staying-active/ms-and-exercise (6.10.2020)
 
 MAT-NO-2000572